Konstprojekt

Våra esteter på Illustration & grafisk formgivning i åk 1
i ett lekfullt och gränsöverskridande konstprojekt tillsammans med konstnärerna Valeria Montti Colque & Rossana Mercado-Rojas

UTSTÄLLNINGen Gunnel & Anita

Valeria och Rossana är premiärutställare på den nya Konsthallen på bottenplanet på BAS. Utställningen ”Gunnel & Anita” synliggör identitet och hem i ett nytt land från inflyttares synvinkel. Resultatet är en inspirerande färgexplosion, ett myller av olika uttryck och material.

Elever på konstutställning
Trasig hand i keramik

KONSTPROJEKT

Våra estetelever på Illustration & grafisk formgivning i åk 1, ett par trappor ovanför konsthallen, fick möta konstnärerna som gav en introduktionsföreläsning och en specialvisning av utställningen. Under ett par veckor har klassen nu fått arbeta intensivt på bildtimmarna med ett lekfullt och gränsöverskridande konstprojekt, där de i par fritt speglar utställningen ”Gunnel & Anita”.

Karta i Jakobsberg
Två elever arbetar med lera
Elev målar en ram
händer som rör vid en kvinnokropp i lera
Elever tecknar händer

Elevernas tolkningar

Efter intensivt arbete avslutades konstprojektet med att eleverna beskrev sin idé i text och bild innan de ställde ut sina verk i esteternas ljushall på plan 3. Vilket underbart projekt! Vi lärare jublar!

Hjärta i keramik
Kvinna gjord i lera
Ram med en trasig spegel
Två tecknade händer
Collage med stirrande ögon
Elever sitter på golvet och jobbar med ett konstprojekt

KOnstnärerna

Valeria Montti Colque gick på det estetiska programmet hos oss på Järfälla gymnasium och direkt därefter på Konsthögskolan. Hon arbetar med en mängd tekniker och uttryck och är bl.a. representerad på Moderna Museet.

Rossana Mercado-Rojas har rötter i Sydamerika liksom Valeria och arbetar även hon som undersökande professionell konstnär. Dessutom som curator, konstpedagog och communitysamordnare.