Alla företagare kan bli mentor till gymnasieelever

Att som företag erbjuda mentorer åt gymnasieelever är ett utmärkt sätt att få in nya tankar och synsätt i verksamheten. Och, inte minst, ett bra sätt att ge ungdomar ett många gånger avgörande nätverk.

– Personligen är det något av det bästa jag har gjort under mina år på PwC. Den lilla tid man lägger på eleverna gör så stor skillnad, berättar revisorn Rwsh Rashid.

Revisions- och rådgivningsfirman PwC driver sedan flera år mentorskapsprogrammet PwC Include där medarbetare, i Stockholm, Göteborg och Malmö, är mentorer för särskilt utvalda grupper av gymnasieelever på Järfälla gymnasium. Revisorn Rwsh Rashid är nu inne på sitt tredje år som mentor.

– Det är ett utmärkt sätt att bidra till ungdomar och samhället. Dessutom ger det en massa energi och utvecklar en som person otroligt mycket, berättar han.

Jury och deltagare i tävlingen

Stöttar eleverna

Syftet, för PwC, har alltid varit att bygga broar mellan elever och näringsliv och varje år deltar inte mindre än 450 elever i programmet. Företaget har, kan man säga, skapat en egen modell för sitt mentorskap. Varje klass blir tilldelade tre mentorer som följer dem under alla tre gymnasieår. Uppdraget första året är att lösa ett case kopplat till årsredovisning. Under årskurs två har eleverna i uppgift att lansera en produkt eller tjänst riktat mot ett företag och under sista året finns mentorerna med för att stötta eleverna i deras UF-företag.

”Du får så oerhört mycket tillbaka”

Alla företag kan, precis som PwC, starta ett eget mentorsprogram och samarbeta med skolan. Som företag riktar du in dig mot det gymnasieprogram som matchar verksamheten bäst. För PwC blev ekonomiprogrammet det självklara valet. Rwsh Rashid hoppas att fler företag tar chansen.

– Här kan vi lösa många av de samhällsproblem som finns. Här ger vi ungdomar chansen att få in en fot i arbetslivet och skapa sig ett viktigt nätverk. Eleverna i vårt mentorskapsprogram får en fantastisk möjlighet här. Det är något jag önskar att jag hade fått som gymnasieelev.

Vad krävs av ett företag för att det ska bli bra?

– Att man är engagerad och tydlig med vad man vill och lyhörd för vad skolan förväntar sig.

Tar det mycket tid?

– Som revisor har man alltid mycket att göra (skratt!), men det är inga problem att hinna med det här. Och jämför du vad ger och vad du får, så får du så oerhört mycket mer tillbaka.

Gör skillnad för ungdomar

Ja, vad vinner man som företag på det? Mycket enligt Rwsh Rashid.

– För det första får du som företagare möjlighet att påverka samhället och du får chansen att göra skillnad för ungdomar – på riktigt. Många företag pratar om att man vill, här kan det bli verklighet av det. Sedan är det otroligt lärorikt för oss som medarbetare. Personligen är det något av det bästa jag gjort under mina fyra år på PwC. Att få se hur alla elever i en klass utvecklas är fantastiskt. Det får mig att själv vilja steppa upp i arbetet. De har verkligen lärt mig att inte sluta drömma.

I fjol var PwC mentor åt gymnasieeleverna i UF-företaget Preloved Plastic på Järfälla gymnaisum.

Och vad lär eleverna er?

– Massor. De kommer med mycket nytänkande, ett stort engagemang och stora ambitioner. Som UF-företaget Preloved Plastic, som vi stöttade. De gick till SM-final i Göteborg och en av eleverna i företaget kom tvåa i kategorin Årets Unga ledare i Sverige 2022 Länk till annan webbplats.. Då kändes det extra roligt att ha fått vara med och bidra.

Preloved Plastic UF

UF logga

UF står för Ung Företagsamhet Länk till annan webbplats. och är en politiskt obunden, ideell utbildningsorgani­sation och en del av den globala organisationen Junior Achievement.

Vill du också bli mentor?

Vill du, precis som Rwsh och hans kollegor på PwC, prova på det här med mentorskap? Hör av dig till Lena Landberg Lillqvist på Järfälla gymnasium så får du veta mer om hur ni går till väga.

Mail: lena.landberg.lillqvist@jarfalla.se