Friluftsdag Ängsjö

Samtliga elever som läser idrott och hälsa 1 i åk2, samt Särskolan och SI3ab kommer att under en dag v.37 åka iväg till Ängsjö friluftsgård för att tillsammans med sin klass och mentorer vandra och paddla kanot.

Vad väntar?

Ni som läser idrott och hälsa i åk 2 kommer under en heldag få uppleva friluftsliv i form av paddling och vandring. Upplägget för dagen är att hälften av eleverna börjar med att paddla från Ängsjö friluftsgård till Kairobadet, den andra hälften börjar med en vandring till samma destination. Därefter möts vi alla upp och äter lunch tillsammans vid Kairobadet. På eftermiddagen byter sedan gruppera till paddling/vandring. Den grupp som paddlat dit vandrar hem och vice versa.

Transport Måndag-Torsdag

Buss kommer till skolan kl.8.15 för upphämtning och transport till Ängsjö friluftsgård. Vid dagens slut kommer även buss och hämtar upp elever kl.16.00 för transport tillbaka till skolan. Mentorer som följer med sin klass respektive dag följer även med i bussen.

Det går även bra att ta sig till Ängsjö friluftsgård på egen hand. Samlingstid är då kl. 9.00 på ängen vid parkeringen.

Transport Fredag

På fredag går bussen 8.30 från skolan och hämtar upp kl.13.00 vid Ängsjö.

Övergripande Schema friluftsdag Måndag-Torsdag

Samling vid Ängsjö Friluftsgård kl.9.00.
Genomgång av packning och utrustning.
Uppdelning av grupper vandring och paddling.
Lunch vid Kairo
Paddling/vandring tillbaka till Ängsjö
Gemensamt avslut
Slut på dagen strax innan kl.16.00

Övergripande Schema friluftsdag Fredag

Samling vid Ängsjö kl.9.15
Idrottslärarna informerar och instruerar på plats
Aktivitet som paddling/eldstad/vindskydd mm vid Ängsjö
Gemensamt avslut
Slut på dagen strax innan kl.13.00

Utrustning

• Bra skor att vandra med ( ev tofflor att ha på sig i kanoten)
  • Vettiga kläder (kolla prognosen dagen innan och tänk tillbaka på idrottslektionen angående lager på lager-principen och val av kläder).Regnkläder
  • Tallrik, mugg och bestick
  • Vattenflaska med vatten (möjlighet att fylla på finns både vid Ängsjö friluftsgård och Kairobadet).
  • Extrakläder som är packade vattentätt (hel uppsättning ombyte).
  • Ryggsäck – packa alla din utrustning i en ryggsäck.
  • Stormkök - skolan har några stormkök som delas ut vid start på dagen, har ni eget stormkök ta gärna med er det också så vi blir så få som möjligt per kök.)
  • Mellanmål – ta med t.ex. en frukt eller smörgås.
  • Fiskespö – Om tid finns över vid lunch kommer det ges möjlighet att fiska för de som vill och har med sig spö.

Mat

Ni kommer att få lunch av skolan som ni själva tillagar på stormkök. Det kommer att vara kokt kycklingkorv med bröd! Vi räknar på tre korvar per person. Det går givetvis bra att ta med sig annan kost och tillaga den om så önskas alt. Någon frukt som efterrätt. Tänk dock på att inte ta med nötter eller annan kost som kan vara allergiframkallande.

Friluftdagen en del av kursen idrott och hälsa 1

Friluftsdagen anordnas av oss idrottslärare som ett delmoment inom ramen för idrott och hälsas centrala innehåll- och bedömningskriterier. Det är därför väldigt viktigt att du är med och deltar under denna dag, inte endast för att få en härlig naturupplevelse med dina klasskamrater men också för att visa på- och utveckla din förmåga som är en del av bedömningsunderlaget i kursen.

Covid-19

Givetvis är det så att du känner dig sjuk eller har förkylningssymptom så ska du stanna hemma enligt de riktlinjer och bestämmelser som skolan har.

Vi kommer under dagen även vidta de åtgärder vi kan för att hålla distans och minska risk för smittspridning.

Schema vecka 37

Måndag 13/9 EEA20, EEB20, EEC20