Unga Entreprenörer i Järfälla

Den 21 februari deltog vi i den årliga mässan "Unga Entreprenörer i Järfälla" i Jakobsberg centrum. Eleverna visade upp sina egna tjänster, produkter och affärsidéer som de utvecklat i sina UF-företag under året. Syftet med mässan utöver att eleverna får visa upp sina UF-företag, är att ge de chansen att öva inför den stora regionala mässan som hålls den 14-16 mars i Westfield Mall of Scandinavia.

Mässan invigdes av kommunstyrelsens ordförande Eva Ullberg

Mässan invigdes av kommunstyrelsens ordförande Eva Ullberg (S) och avslutas med en prisutdelning.

Min kultur

Årets affärsplan
Ucleanse UF

Motivering:
Affärsplanen är grunden i företaget, det är där man beskriver sin verksamhet. Den tar upp affärsidé, produkt, mål, tidsplan, prissättning, ekonomi mm.
Alla dessa områden är viktiga att vi på banken får information om för att förstå företagets verksamhet och vilket behov som kan finnas från banken.
I den här kategorin vinner idag det företag som vi tycker utarbetat en väl strukturerad affärsplan med en röd tråd som ger oss all den information vi behöver.
Vi tror på detta företag och önskar er all lycka till framåt.
Tävlingsvärd: Handelsbanken

Ucleanse Hållbarhetspris

Årets hållbarhetspris
Ucleanse UF

Motivering:
Företagets idé är sprungen ur en vilja att lösa ett problem, och att minska andel engångsplast som hamnar i haven. Affärsplanen genomsyras av ett starkt miljöengagemang och det finns tydliga kopplingar mellan idé, logga, produkter och hållbarhetsmålen. Det finns även ett genomtänkt arbete med hållbarhet från råvara till leverans. Genom denna produkt bidrar företaget till ett minskat sopberg och en ökad medvetenhet kring återvinning av resurser. De hjälper människor att göra miljömedvetna val kring sina städprodukter och bidrar till de globala målen.
Tävlingsvärd: Järfälla kommun

Årets produkt

Motivering:
Denna produkt har utvecklats ur redan befintliga koncept där gruppen nu valt att ta den till en ny nivå. Här blandas nytta med nöje och nyttjaren utvecklas tillsammans med goda vänner där förståelsen för olika kulturer ökar. En produkt som ligger i tiden med stor skalbarhet.
Tävlingsvärd: Fisk och skaldjursbilen

Viggo Åberg

Årets säljare gymnasiet:
Viggo Åberg

Motivering:
En klar och tydlig presentation med ett personligt och faktabaserat innehåll av en hållbar produkt som ligger i tiden
Tävlingsvärd: Rotaryklubben Kvarnen samt Järfälla Rotaryklubb

Rena rama träd UF

Årets säljare:
Hela gruppen på gymnasiesärskolan: Rena rama träd

Motivering:
Utmärkta produkter som väckte stort intresse, tillverkade av återvunnet trä.
Tävlingsvärd:
Rotaryklubben Kvarnen samt Järfälla Rotaryklubb

Årets entreprenörskapspris
Min Kultur UF

Motivering:
Årets entreprenörskapspris kommer att tilldelas ett UF-företag som har visat initiativförmåga, som har en målsättning och har stor kreativ förmåga.
Hur får man människor att närma sig varandra? Hur kan jag förklara varför jag väljer att fira jul den 24:e december och inte någon annan dag, eller inte alls?
De entreprenörer som vi vill uppmärksamma, genom att ge 2023 års Entreprenörskapspris – får människor att skratt så att de kiknar, får förståelse för varandra, skapar möten och kanske en framtida vän.
Tävlingsvärd: Företagarna och Nyföretagarcentrum

Rena rama träd UF

Årets entreprenörskapspris Gymnasiesärskolan
hela gruppen Rena rama träd

Motivering:
Årets entreprenörskapspris går till ett företag som med stor kunnighet och hantverksskicklighet tillverkat verk och produkter som kommer skänka stor glädje i många år framöver.
Tävlingsvärd: Midsummer

Min kultur

Årets sociala entreprenörer
Min Kultur UF

Motivering:
I en värld präglad av olikheter och sociala utmaningar har ni på ett innovativt, enkelt och underhållande sätt slagit hål på barriärer. Genom att återskapa en produkt för ökad social hållbarhet, tolerans och inkludering är ni de självklara vinnarna som årets sociala entreprenörer.
Tävlingsvärd: Nordea

Canleland uf

Årets hantverkare
Candleland UF

Motivering:
En till synes vanlig produkt med en bred målgrupp. Har utifrån en enkel process, skapat ett nytt innovativt resultat. En väl tajmad grupp med tydliga roller kommer att leda produkten mot en LJUS framtid.
Tävlingsvärd: Järfälla kommuns näringslivsavdelning

Bakgrund

I Järfälla startade mässan "Unga Entreprenörer i Järfälla" för drygt 10 år sedan. Mässan har arrangerats i IKEA Barkarbys entré samt Jakobsbergs centrum, varav de senaste två åren hållts digitalt pga pandemin. Nu ser vi fram emot att få träffa er på riktigt!