Yrkestävling i träarbete och murning

Yrkestävlingen

Fantastisk fin stämning i bygghallen under hela onsdagen då elever från Järfälla gymnasium mötte elever från Distra gymnasium och Wisbygymnasiet i bygg och anläggningsprogrammets inriktningar träabete och mureri samt måleri.

Järfälla gymnasiums elevhälsa

På Prispallen

Ett koncentrerat gäng i lag om två och två tog sig an att bygga Z-väggen. Järfälla gymnasium och Distra gymnasium ställde upp med två lag medan de långväga gästerna från Wisbygymnasiet endast tävlade med ett lag.

träarbete:

1. Hannes Smitterberg och Oskar frode från Wisbygymnasiet Länk till annan webbplats.
  2. Simon Paldanius och Tim Rohlin från Järfälla gymnasium
  3. Victor Heleander och Marcus Selestad från Järfälla gymnasium
  4. Kasper Järnhäll och Mustafa Abdi Rahman från Distra gymnasium Länk till annan webbplats.
  5. IsmetCakir och Can Ozkanat från Distra gymnasium Länk till annan webbplats.

Osman Muhammed från Distra gymnasium visade även upp Måleri.

mureri:

Eleverna som tävlade i mureri kommer alla från Järfälla gymnasium de tävlade individuellt med att mura upp en mur.

1. Tobias Westman
  2. Leon Söder
  3. Jesper Schedin
Elevhälsan på skolan står i dörren och hälsar välkomna

Murare Tobias Westman, Jesper Schedin, Per Hallgren (SPEF) Robert Karlsson, Leon Söder

Syftet med skoltävlingar

På Bygg- och anläggningsprogrammet genomförs skoltävlingar som ett sätt att utveckla yrkesskickligheten för de blivande byggnadsarbetarna. Förutom att eleverna får chans att på ett roligt sätt tillämpa sina praktiska kunskaper skapar det möjligheter till fortsatt tävlande. Det ger också en möjlighet att visa upp yrket för framtida sökande till utbildningarna.

Yrkes-SM

Yrkes-SM är Sveriges största satsning för att öka intresset och rekryteringen till moderna yrkesutbildningar. YrkesSM 2019 går av stapeln i Helsingborg. På Yrkes-SM, som arrangeras vartannat år, deltar cirka 300 ungdomar i ett 30-tal yrken. Under tre dagar tävlar yrkesskickliga ungdomar i en mängd olika yrkeskategorier inom bygg, industri, it, service och tekniksektorn. Förutom att ta medalj i SM har de tävlande också chansen att få representera det svenska Yrkeslandslaget vid nästa Yrkes-EM eller Yrkes-VM. Mer information finns på http://constructionskillssweden.se/ Länk till annan webbplats. samt på http://worldskills.se/ Länk till annan webbplats.

Tack till alla som var med och bidrog till att detta blev en lärorik och minnesfull dag :)

Elevhälsan på skolan står i dörren och hälsar välkomna
Richar Lindforss inviger tävlingen

Richard Lindforss ordförande i Kompetensnämnden invigde tävlingen