Biblioteket

Välkomna hit! Vi är ett bibliotek för elever och lärare på Järfälla gymnasium.

VEM FÅR LÅNA?

Våra böcker är till för gymnasieskolornas elever och personal.

BIBLIOTEKSKORT

För att låna behöver du ett bibliotekskort för Järfälla bibliotek. Har du inget kort kan du beställa ett i menyn till höger. Ta med ett ID-kort när du hämtar ut kortet. Du ska också välja en pin-kod på fyra siffror. I menyn till höger kan du logga in för att låna om dina böcker eller reservera utlånade böcker. Här kan du se vad du har lånat och när det ska lämnas tillbaka. Om du behöver kan du ändra dina uppgifter, till exempel din e-postadress.

VAD KAN DU GÖRA PÅ BIBLIOTEKET?

Skolbiblioteket är en plats för dig och för dina studier. Här kan du plugga, grupparbeta, läsa eller bara sitta och ta det lugnt en stund. Vi som jobbar här hjälper dig gärna. Det är bara att fråga om det är något du undrar.

I biblioteket kan du få boktips, söka information i böcker och i databaser. Järfälla gymnasiebibliotek har 10-talet tidskrifter och ca 10 000 böcker.

Vi har fyra grupprum och flera studieplatser. Tänk på att du är med och bidrar till att det är en bra studiero i biblioteket.

Om du behöver kopiera eller skriva ut ett skolarbete kan du koppla din dator till bibliotekets skrivare.

Studemus

På eftermiddagarna öppnar Studemus i biblioteket. Här kan du få hjälp med dina studier och dessutom få vägledning i studieteknik och studieplanering i V-klass.

Vad vill du läsa?

Har du tips på en bok som du tycker borde finnas i biblioteket? Kom in och berätta för oss! Vi tar gärna emot förslag på inköp. Vill du tipsa anonymt går det bra att lägga en lapp i vår återlämningslåda som står utanför bibliotekets entré.

Svårt att läsa och skriva

För dig som har ett läshinder, till exempel dyslexi eller en synskada finns det möjlighet att lyssna på talböcker genom appen Legimus. Kom till gymnasiebiblioteket för att få hjälp att registrera dig för egen nedladdning av talböcker genom Legimus. Om du redan är registrerad talbokslåntagare behöver du flytta över ditt konto till Järfälla gymnasiebibliotek för att vi ska kunna hjälpa dig att ändra dina inloggningsuppgifter eller byta lösenord. I Legimus finns ett stort urval av facklitteratur och skönlitteratur. Om det är någon bok du saknar kan vi hjälpa dig att lämna ett inläsningsförslag.

Informationsfilm om Legimus:

Inläsningstjänst

Behöver du lyssna på dina läroböcker kan du använda en app som heter Inläsningstjänst. För att få använda Inläsningstjänst behöver du inte ha ett läshinder och du loggar enkelt in med ditt skolkonto.

Öppettider barkarby jgb

Biblioteket håller öppet må-fre kl 8-16